اقامت آلمان را چگونگی دریافت کنیم؟

اقامت آلمان را چگونگی دریافت کنیم؟

اقامت آلمان و مهاجرت به آلمان یک ماجراجویی مهیج است. آلمان کشوری با مکانهای دیدنی و فرصت ها بی پایان از طریق ویزای کار است. در سال ۲۰۲۰ همواره فرصت های کاریابی در آلمان روبه افزایش است.

شهرهای زیبا و طبیعتی زیبا دارد. پشیمان نخواهید شد حتی اگر به آلمان سفر کنید. نکته منفی، آلمان به عنوان مکانی با بروکراسی فراوان شناخته می شود. بنابراین شما  برای اقامت آلمان باید چند فرآیند را طی کنید تا بتوانید در کشور بمانید. برای اطلاع از لیست مشاغل مورد نیاز آلمان ۲۰۲۰ پیشنهاد می کنیم پست کارت آبی اتحادیه اروپا Blue Card رو مطالعه بفرمایید.

این مقاله به سادگی روند گرفتن اجازه اقامت آلمان را تشریح می کند.

اقامت آلمان را چگونگی دریافت کنیم؟

اجازه اقامت آلمان چیست؟

اگر تنها هدف شما بازدید از آلمان برای اهداف توریستی است، نیازی به نگرانی در مورد اجازه اقامت ندارید. ویزای توریستی به شما امکان می دهد تا حدود ۹۰ روز در آلمان بمانید و در آلمان گشت و گذار کنید.

اقامت فراتر از ۹۰ روز بدون اجازه اقامت امکان پذیر نیست. افراد دارای تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا شامل این مورد نمی شوند. پس با اجازه اقامت آلمان می توانید مدت طولانی تر از ۹۰ روز در آلمان بمانید. در این مدت شما می توانید در آلمان تحصیل کنید، در آلمان کار کنید یا به فعالیت های قانونی دیگری در کشور بپردازید.

 

اما چگونه می دانید که آیا به اجازه اقامت احتیاج دارید؟

خوب به استثناء افراد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین، سایر اتباع خارجی به اقامت بیش از ۹۰ روز در آلمان نیاز به اجازه اقامت دارند.

بسیاری از اتباع خارجی باید از کشورهای محل زندگی خود مجوز اقامت آلمان را درخواست کنند. مثل اتباع کشور ایران یا ویزای شینگن را برای ورود به آلمان به مدت ۹۰ روز دریافت کنند. با این وجود، شهروندان برخی از کشورها می توانند برای ۹۰ روز اول بدون ویزا وارد آلمان شده و درخواست اجازه اقامت از داخل کشور بدهند. 

انواع اجازه اقامت آلمان

بسته به طول مدت اقامت شما و شرایط مورد نیاز شما انواع مختلفی از اجازه اقامت آلمان وجود دارد.به طور کلی ، سه نوع اجازه اقامت وجود دارد که به شما امکان می دهد برای مدت زمانی مختلف در آلمان بمانید.

ویزای کار آلمان

اجازه اقامت موقت آلمان

اجازه اقامت موقت یا اجازه اقامت محدود (Aufenthaltserlaubnis).همانطور که از نام آن پیداست، برای اقامت کوتاه تر در آلمان است. هنگامی که این نوع اجازه اقامت را دریافت می کنید، مجاز به ماندن فقط یک سال یا کمتر از آن در آلمان هستید.

در صورت داشتن دلیل خاصی برای اقامت در آلمان، اجازه اقامت موقت به اتباع خارجی اعطا می شود. هنگامی که متقاضی این نوع مجوز هستید، دلیل عدم تمایل به ماندن را بیان می کنید. با صدور این اقامت ، شما نمی توانید در آلمان کار کنید. به عنوان مثال ، ویزای جاب سیکر یا جستجوی کار از این دسته است.

متقاضی بعد از یافتن کار نوع اقامت خود را تبدیل به اقامت بلند مدت می کند.اجازه اقامت موقت اولین نوع مجوزی است که اکثر اتباع بیگانه از آن برخوردار می شوند. این ویزا بستری برای ماندن و اخذ اقامت آلمان می باشد.

یکی از الزامات اخذ اقامت دائم آلمان، عدم ابطال مجوز موقت شما میباشد.دلایل زیادی وجود دارد که شخص مایل به داشتن اجازه اقامت موقت برای آلمان است. در اینجا سه ​​مورد متداول را بیان خواهیم کرد.

 

هدف اشتغال در آلمان و کاریابی

پیدا کردن شغل در آلمان شما را برای گرفتن اجازه اقامت موقت واجد شرایط می کند.در ابتدا می توانید از داخل کشور خود برای کار در آلمان اقدام کنید. یا می توانید ویزا جستجوی کار آلمان را کسب کنید تا به آلمان بروید و در آلمان جستجو کنید.

در هر صورت، بعد از دریافت پیشنهاد شغلی ، می توانید برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. شما مجاز نیستید قبل از تبدیل ویزای موقت خود، کار خود را شروع کنید.

برای اجازه کار در آلمان با اجازه اقامت نیازهای مختلفی وجود دارد که شما باید آنها را برآورده کنید. برخی از آنها شامل مهارت آلمانی است، پس شما و کارفرمای شما باید ثابت کنید که موقعیت شغلی را نمی توان توسط سایر شهروندان آلمانی، شهروندان اتحادیه اروپا یا کارگران اولویت دار پر کرد. کارگران با اولویت کسانی هستند که مدت طولانی در آلمان بوده اند. علاوه بر این ، باید آژانس استخدام فدرال یا Bundesagentur für Arbeit  مدارک شما را تایید کنید. این روند روند معمولی است و سخت نیست.

پس از دریافت تاییدیه خود و برآورده کردن شرایط ، می توانید برای اجازه اقامت اقدام کنید. مدت زمانی که به شما اجازه می دهد مجوز خود را حفظ کنید با قرارداد کار شما تعیین می شود.

اگر قرارداد شما فقط ۲ سال باشد، مجوز شما نیز برای ۲ سال اعتبار خواهد داشت. می توانید تا زمانی که وضعیت اشتغال خود را حفظ کنید، آن را به همان اندازه که لازم است تمدید کنید.

اهداف تحصیل در آلمان

همچنین اجازه اقامت موقت برای دانشجویانی که می توانند مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا بالاتر را در آلمان بگذرانند، داده می شود.

آنها معمولاً اجازه اقامت را پس از اخذ تاییدیه دانشگاه دریافت می کنند. در حین تحصیل، به آنها اجازه داده می شود به مدت ۱۲۰ روز یا به صورت نیمه وقت به مدت ۲۴۰ روز کار کنند. دانشجویان در حال تحصیل در آلمان نمی توانند قراردادهای بلند مدت کاری منعقد کنند. پس از اتمام مدرک تحصیلی، دانشجویان با دلیل یافتن شغل در آلمان می توانند مجوز موقت خود را برای ۱۸ ماه دیگر تمدید کنند.

مقامات آلمانی این اجازه را می دهند زیرا می خواهند افراد تحصیل کرده را در داخل کشور حفظ کنند. اگر دانشجویان شغلی پیدا کنند، می توانند پس از آن درخواست مجوز اقامت موقت (اقامت بر پایه شغل) کنند.

 

هدف ازدواج در آلمان

ازدواج با یک شهروند آلمانی یا شخصی که دارای اجازه اقامت دائم در آلمان است اجازه می دهد تا در این کشور اقامت داشته باشید. این بدان معنی است که شما فقط اجازه اقامت در کشور را برای هدف ازدواج دریافت خواهید کرد. این نوع ویزا الزاماتی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده.

باید تسلط خوب به زبان آلمانی در سطح B1 داشته باشد. اجازه اقامت موقت خواهد بود، اما پس از چند سال ازدواج (معمولاً ۲ سال) و طی مدت زمان در آلمان (۳ سال)، همسر واجد شرایط دریافت اقامت دائم می باشد.

در این مدت همسر می تواند مجوزهای که برای اهداف شغلی یا تحصیلی باشد را درخواست کند.

آلمان

Blue Card اتحادیه اروپا (کارت آبی)

کارت آبی اتحادیه اروپا شبیه به اجازه اقامت موقت است. اما گروه خاصی از افراد را هدف قرار داده و اعتبار بیشتری دارد. کارت آبی اتحادیه اروپا برای اتباع خارجی کشورهای غیر اتحادیه اروپا است که در یک حرفه بسیار ماهر هستند و می خواهند در آلمان کار کنند. کارمندان بسیار ماهر بدان معنی است که آنها یک مدرک تحصیلات عالی مانند لیسانس یا کارشناسی ارشد را گذرانده اند. کسانی که احتمال بیشتری برای دریافت کارت آبی دارند عبارتند از:

  •  حرفه های مرتبط IT
  • علوم فنی و مهندسی
  • پرستاری و پیراپزشکی
  • ریاضیات

برای واجد شرایط شدن در کارت آبی اتحادیه اروپا ، آنها باید در آلمان شغلی پیدا کنند که به آنها امکان می دهد مهارت هایی را که در طی مدرک خود کسب کرده اند تمرین کنند.

مهاجرت پرستاری آلمان

شغل باید در همان زمینه با مدارک تحصیلی آنها باشد. علاوه بر این، شغل آنها باید به آنها اجازه دهد که حداقل سالانه ۵۰٫۸۰۰ یورو درآمد کسب کنند و آنها باید از مهارت بالایی در آلمان برخوردار باشند. کارت آبی اتحادیه اروپا به مدت ۴ سال معتبر است و افرادی که آن را دارند می توانند در صورت حفظ شغل خود بلافاصله اقامت دائم بگیرند.آنها واجد شرایط دریافت اقامت دائم پس از ۳۳ ماه هستند، اما اگر آلمانی را خوب بلد باشند می توانند پس از ۲۱ ماه آن را دریافت کنند.

اگر کارت آبی اتحادیه اروپا دارید، می توانید همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را نیز در آلمان بیاورید. همسر لزوماً نیازی به دانستن زبان آلمانی ندارد و می تواند بعد از دریافت اقامت دائم شما کار کند.

 

اجازه اقامت دائم آلمان

با داشتن اجازه اقامت دائم می توانید در آلمان زندگی کنید. همچنین بدون محدودیت هر زمان مسافرت کنید و مشغول به کار شوید. این مجوز بیشتر پس از گذراندن مجوز اقامت موقت برای چند سال یا برای افرادی که دارای کارت آبی اتحادیه هستند، داده می شود.

آنها باید ثابت کنند که حداقل ۵ سال کار کرده اند، که شغل آنها توسط آژانس استخدام فدرال مشخص شده است و مالیات و کمک های لازم را به دولت پرداخت کرده اند. علاوه بر این، الزامات مهارت زبان آلمانی وجود دارد. بنابراین شما نیاز به دانستن زبان آلمانی در سطح پیشرفته تری هستید.

در صورت داشتن اجازه اقامت دائم ، فرزندان و همسرتان مجاز به پیوستن به شما هستند. آنها ابتدا اجازه اقامت موقت را دریافت می کنند و پس از گذشت چند سال، می توانند مجوز دائم را دریافت کنند.

الزامات اجازه اقامت آلمان

برای به دست آوردن هر کدام از مجوزهای اقامت، باید چند الزام را برآورده کنید.بیشتر آنها یکسان خواهند بود ، مانند:

  • یک گذرنامه معتبر از کشور مبداء
  • سابقه کیفری نداشته باشید
  • حداقل در سطح B1 به زبان آلمانی مهارت داشته باشید ( این پست رو مطالعه بفرمایید)
  • از بیمه درمانی آلمان برخوردار شوید
  • داشتن برگ تایید پزشکی که ثابت کند شما به اندازه کافی سالم برای کار و یا تحصیل در آلمان هستید
  • از نظر اقتصادی پایدار باشید و از خود و خانواده خود پشتیبانی کنید
  • اگر در آلمان مشغول به کار هستید، به پیشنهاد کار و توضیحات شغلی به کارفرمای خود نیاز دارید
  • اگر در آلمان تحصیل می کنید، به مدرکی مبنی بر پذیرش در دانشگاه نیاز دارید
  • اگر با همسر خود در آلمان می پیوندید، به اثبات ازدواج مانند گواهی ازدواج نیاز دارید

 

اگر همه این اسناد را در اختیار داشته باشید و شرایط را تحقق بخشید، می توانید مراحل درخواست خود را شروع کنید.

 

خدمات اخذ ویزای مهاجرتی آلمان

گروه  آریو اپلای همواره در تلاش است با بالا بردن اطلاعات مخاطبان محترم خود، فرصت های مهاجرتی ویژه مهندسی و پرستاران در کانادا و آلمان را پیشنهاد دهد. از این رو می توانید با ثبت درخواست مشاوره رایگان با ما مشاوره کنید.

اقامت آلمان را چگونگی دریافت کنیم؟

2 در “اقامت آلمان را چگونگی دریافت کنیم؟

  1. اگر ویزای کارت آبی داشته باشید میتوانید با این نوع ویزا اقدام به خروج و ورود به خاک آلمان نمایید

  2. کسی که ویزای کار آلمان رو داشته باشه. می تونه به دفعات از مرزهای آلمان خارج و وارد بشه؟ آیا برای هر بار ورود و خروجش مجدد باید ویزا بگیره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
×

پذیرش تحصیلی، مشاوره مهاجرت ، مشاوره ویزای کار اروپا

×