تحصیل رایگان در آلمان آنچه باید بدانید!

تحصیل رایگان در آلمان ۲۰۲۱-۲۰۲۰

تحصیل رایگان در آلمان جزو فرصت های گرانبهایی است که میتواند آینده ی شما را متحول کند. مهاجرت تحصیلی به آلمان یکی از بهترین مقاصد به شمار می آید. کشور آلمان ترکیبی منحصر به فرد از دانشگاه های عالی و کیفیت بالای زندگی را ارائه می دهد. این پست پیرو سوالات مخاطبان محترم سایت آریو اپلای تهیه شده. توصیه می کنیم مقاله چرا تحصیل در آلمان ۲۰۲۰ را مطالعه کنید.

چه کسی می تواند به طور رایگان در آلمان تحصیل کند؟

آیا همه می توانند در آلمان بدون شهریه تحصیل کنند؟ بله، آلمانی ها، اروپایی ها و همه غیر اروپایی ها می توانند رایگان در آلمان تحصیل کنند (بدون شهریه). فرقی نمی کند که شما از اتحادیه اروپا یا دیگر قاره ها باشید.
این تقریباً برای همه برنامه های مطالعاتی در دانشگاههای  آلمان (دولتی) صدق می کند. اگر خارج از اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور باید مجوز اقامت دانشجویی بگیرید. با این مجوز علاوه بر امکان تحصیل، امکان کار دانشجویی هم داده می شود.

 

در کدام دانشگاه های آلمان می توانم بطور رایگان تحصیل کنم؟

در آلمان به طور کلی می توانید به طور رایگان در دانشگاه های دولتی تحصیل کنید. تقریباً در آلمان حدود ۳۰۰ دانشگاه دولتی وجود دارد و در کل بیش از ۱۰۰۰ برنامه تحصیلی موجود است. بنابراین گزینه های زیادی دارید!

برخی از بزرگترین دانشگاههای دولتی آلمان عبارتند از:

  • دانشگاه کلن
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)
  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • دانشگاه آخن RWTH
  • دانشگاه مونستر
  • دانشگاه روهر بوخوم
  • دانشگاه دویسبورگ اسن
  • دانشگاه هامبورگ
  • ارلانگن-نورنبرگ (FAU)
  • دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
  • دانشگاه ورزبورگ

تحصیل رایگان در آلمان

چرا دانشگاههای دولتی آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند؟

تقریباً در اکثر کشورهای اروپایی و جهان، تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است. فقط از خارجیانی که برای تحصیل به آن کشور می آیند شهریه اخذ می شود. آلمان یکی از معدود کشورهایی در اروپا است که می توانید به طور رایگان تحصیل کنید، حتی اگر اهل آسیا، آفریقا یا دیگر کشورهای جهان باشید.

آلمانی ها به طور کلی معتقدند که آموزش و پرورش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی آزاد به آموزش عالی رشد اقتصادی و رفاه بیشتر جمعیت را تضمین می کند. در گذشته، قانونی وجود داشت که به دانشگاههای دولتی اجازه می داد شهریه سالانه در حدود ۱۰۰۰ یورو را اخذ کنند. اما در پی اعتراض عموم مردم آلمان، شهریه دانشگاه ها در سال ۲۰۱۴ لغو شد. البته استثناهای بسیار معدودی وجود دارد که دانشگاه های دولتی می توانند شهریه دریافت کنند.

آلمان برای مهاجرت تحصیلی در بلند مدت برنامه ریزی دارد.

همچنین دولت های آلمان در سالهای اخیر فواید اقتصادی و اجتماعی مهاجرت را درک کرده اند. آلمان می خواهد باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل در این کشور جلب کند و در حالت ایده آل پس از فارغ التحصیلی ماندن و کار کردن را به علاقمندان پیشنهاد میدهد. به همین دلیل است که هیچ شهریه عمومی برای غیر آلمانی ها وجود ندارد.

 

آیا تحصیل رایگان در آلمان بدان معناست که دانشگاه ها کیفیت مطلوبی ندارند؟

خیر! دانشگاه های آلمان جزو بهترین ها در جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی تحصیلات در سطح جهانی دریافت کنید. بسیاری از موسسات بزرگتر دانشگاهی آلمان در بین ۱۰۰ کشور برتر در رده بندی بین المللی قرار می گیرند.
صرف نظر از رتبه دانشگاه های برتر آلمان، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را در تمام دانشگاههای آلمان داشته باشید. آلمان برای اعتبار دادن به ارائه دهندگان آموزشی خود از استانداردهای بسیار سختگیرانه ای برخوردار است.
این واقعیت که آموزش عالی در دانشگاه های دولتی بدون شهریه است، تصمیمی صرفاً سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سراسر جهان قابل احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل و زندگی به روی شما باز می کند.

تحصیل رایگان در آلمان

آیا شهریه در آلمان وجود دارد؟

به طور کلی می توانید رایگان در آلمان تحصیل کنید. اما چند استثنا وجود دارد که باید شهریه خود را بپردازید.
فقط دانشگاه های دولتی بدون شهریه هستند. اگر در یکی از تقریباً ۱۰۰ دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، باید سالانه شهریه بپردازید و آن شهریه با آنچه در کشورهایی مانند انگلستان یا ایرلند می پردازید برابر است. با این حال، به دلیل رقابت آنها از دانشگاه های ارزان دولتی، مدارس خصوصی در آلمان تمایل دارند برنامه های تخصصی و مزایای دیگری را ارائه دهند تا ارزش پول خود را بدست آورید. و البته، شما ممکن است واجد شرایط دریافت بورس تحصیلی باشید.

اطلاعات تکمیلی درباره هزینه تحصیل در آلمان

دانشگاه های آلمان بین برنامه های کارشناسی ارشد “پیوسته” و “ناپیوسته” تفاوت قائل هستند. برنامه های پیوسته برنامه هایی هستند که می توانید بلافاصله پس از اتمام لیسانس، در آن ثبت نام کنید. برنامه های ناپیوسته معمولاً مستلزم این است که دانشجویان تجربه کار پس از لیسانس داشته باشند. چنین برنامه های تحصیلی ناپیوسته معمولاً حتی در دانشگاه های دولتی با پرداخت شهریه ممکن است.

به عنوان مثال تحصیل در رشته MBA یا برخی از برنامه های تخصصی کارشناسی ارشد که شامل این قاعده می شوند.

از سال ۲۰۱۷، دانشگاه های دولتی در ایالت بادن-وورتمبرگ می توانند از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا شهریه اخذ کنند. این برنامه شامل دانشگاه های اشتوتگارت، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ، هایدلبرگ و برخی از شهرهای دیگر را شامل می شود. شهریه در هر ترم ۱٫۵۰۰ یورو تعیین شده است؛ که هنوز خیلی ارزانتر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپا است.
در برخی ایالت های فدرال، شهریه ۵۰۰ تا ۶۵۰ یورو در هر ترم قابل انتظار است.

 

هزینه تحصیل در آلمان بطور اختصاصی شهریه در بادن-وورتمبرگ چقدر است؟

بادن-وورتمبرگ در شمال غربی آلمان، یکی از ۱۶ ایالت فدرال آلمان است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا؛ مجبور به پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی هستند. شهریه در بادن-وورتمبرگ ۱،۵۰۰ یورو در هر ترم است. یا ۳۰۰۰ یورو در سال، این شهریه برای کلیه موسسات دولتی آموزش عالی در “BaWü” اعمال می شود.
از دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند، هیچ شهریه ای اخذ نمی کنند.

هنگام تحصیل در آلمان چه هزینه های دیگری را باید در نظر بگیرم؟

در حالی که معمولاً هیچ شهریه ای در دانشگاه های دولتی وجود ندارد، شما معمولاً باید چیزی را با عنوان “هزینه ترم” (“Semesterbeitrag”) یا “هزینه اداری” بپردازید. اما این مبلغ آنچنان زیاد نیست. اغلب در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ یورو برای کل ترم.

این هزینه بلیت حمل و نقل عمومی درون شهر و بعضی اوقات حتی مناطق اطراف آن را نیز شامل می شود. البته در شهرهای دانشجویی تخفیفات زیادی برای دانشجویان وجود دارد.

در ادامه مروری بر هزینه های معمولی زندگی دانشجویی در آلمان خواهیم داشت.

هزینه های معمولی زندگی دانشجویی در آلمان

متوسط ​​هزینه زندگی دانشجویی در آلمان (ماهانه)  مورد هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
€ ۳۰۰ تا ۵۰۰ اجاره و آب و برق
€ ۲۰۰ تا ۲۵۰ غذا و نوشیدنی
€ ۱۰۰ بیمه سلامت
€ ۳۰  تلفن و اینترنت
€ ۵۰ تا ۱۰۰ اوقات فراغت و سرگرمی

البته شهرستانها بزرگتر مانند مونیخ ، فرانکفورت و یا هامبورگ هزینه ها کمی متفاوت تر از شهرهای کوچک است.

چه بورس های تحصیلی برای تحصیل در آلمان در دسترس است؟

بورسیه های تحصیلی زیادی برای دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) دارای یک پایگاه داده رسمی بورس تحصیلی است که به شما امکان می دهد گزینه های بورس تحصیلی مناسب را جستجو کنید، به عنوان مثال بر اساس کشور مبدا خود.

 

آیا می توانم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در آلمان بمانم؟

بله: فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه های آلمان می توانند در حالی که به دنبال کار هستند در آلمان بمانند. این در مورد همه دانشجویان فارغ از کشور مبدا صدق می کند. اگر شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستید، می توانید بعد از فارغ التحصیلی درخواست اقامت ۱۸ ماهه کنید.

با چنین “ویزای جستجوگر کار” (ویزای کار پس از مطالعه)، می توانید شغلی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط شما باشد و به شما اجازه داده می شود که در طی این ۱۸ ماه هر کاری را انجام دهید. پیشنهاد میکنیم مقاله ویزای کار چیست؟ را مطالعه کنید.

خدمات مهاجرتی آریو اپلای 

متقاضیان تحصیل در کشور آلمان می توانید طی برقراری ارتباط با مشاورین موسسه آریو اپلای ضمن مشاوره رایگان پاسخ تمامی سوالات خود را کسب نمایید. 

تحصیل رایگان در آلمان آنچه باید بدانید!

یک فکر در مورد “تحصیل رایگان در آلمان آنچه باید بدانید!

  1. سلام، برای پذیرش در مقطع دکترا آیا باید فوق لیسانس رو هم در آلمان تحصیل کرده باشی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
×

پذیرش تحصیلی، مشاوره مهاجرت ، مشاوره ویزای کار اروپا

×