تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا، شروع اپلای سال ۲۰۲۱

علاقمندان به تحصیل در ایتالیا و اخذ بورسیه تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۲۰۲۰ جهت اپلای از دانشگاه های معتبر ایتالیا در کلیه رشته های مهندسی،انسانی، هنر و مدیریت می توانند تا پایان بهمن ماه جهت ارسال مدارک خود اقدام نمایند. داشتم مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴، مدرک زبان آیلتس ۶ و بالاتر الزامی است.

بورسیه تحصیلی ایتالیا و مزایای تحصیل در ایتالیا ۲۰۲۱

  1. تحصیل رایگان (پایین ترین هزینه)
  2. تحصیل به زبان انگلیسی
  3. عدم محدودیت انتخاب رشته
  4. نداشتم محدودیت سنی
  5. اخذ بورس ۵۲۰۰ یورویی در سال ۲۰۲۰ (بدون محدودیت)
  6. هزینه های پایین زندگی و اقامت در ایتالیا
  7. امکان سفر به کشورهای عضو شینگن
  8. دانشگاه های معتبر و مورد تایید با رنکینگ بالا
  9. استاندارد های آموزشی بالا

شرایط تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

در ایتالیا ۸۹ دانشگاه وجود دارد. دانشگاه ها به همراه مراکز علمی و پلی تکنیک ها (پردیس های فنی مهندسی) سیستم آموزشی ایتالیا را شکل می دهند. دانشگاه های ایتالیا سطح علمی خوبی دارند. چرا که طبق آمار سال ۲۰۱۹، حدودا ۳۰ دانشگاه از کشور ایتالیا رتبه های زیر ۹۰۰ جهانی را به خود اختصاص داده اند.

برای تحصیل در ایتالیا در مقاطع بالاتر از کارشناسی، رشته های بسیاری به زبان انگلیسی ارائه می شود.

تعداد این رشته ها با رشد روزافزون همراه بوده است. دانشگاه های ایتالیا در رشته هایی همچون؛ معماری، هنر،  مهندسی، باستان شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی، برق و الکترونیک شهرت جهانی دارد.

دوره کارشناسی در ایتالیا

دوره کارشناسی به طور کلی در ایتالیا حدوداً ۴ ساله است.  اکثر رشته های تحصیلی در این کشور به زبان انگلیسی و ایتالیایی تدریس می شوند. برخی از دانشگاه های برتر در ایتالیا آزمون ورودی دارند.

کار در حین تحصیل دوره کارشناسی

امکان پذیرش بدون آزمون ورودی نیز توسط برخی از دانشگاه ها امکان پذیر است. امکان کار کردن هم‌زمان با تحصیل برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در ایتالیا وجود دارد. دانشجویان می توانند در ازای انجام کارها حقوق دریافت کرده و همین امر به کاهش هزینه های تحصیلی دانشجو کمک شایان توجهی می کند.

دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در این کشور نیز در حالت طبیعی دو سال طول می کشد. در این مقطع تحصیلی دروس به زبان انگلیسی و ایتالیایی تدریس می شوند. جهت اخذ پذیرش برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد ارائه مدرک کارشناسی و کارنامه آن و کسب نمره ۶ در آزمون زبان آیلتس ضروری است. دولت ایتالیا به دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد جهت کاهش هزینه های تحصیلی بورسیه اعطا می کند.

 

دوره دکترا در ایتالیا

دوره دکتری نیز در ایتالیا به مدت چهار سال به طول می انجامد. در این مقطع تحصیلی نیز همانند کارشناسی ارشد دروس به زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می شوند. جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری باید مدارک مهمی از جمله دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد را به همراه کارنامه تمامی مقاطع تحصیلی را ارائه دهید و همچنین در آزمون زبان آیلتس نمره ۶ را کسب کرده باشید. امکان کار کردن هم‌زمان با تحصیل و همچنین دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع تحصیلی در ایتالیا امکان پذیر است. این موارد به کاهش هزینه های تحصیلی کمک می کند.

مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه های ایتالیا

اگر قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را داشته باشید باید یک سری مراحل را با موفقیت پشت سربگذارید در این بخش از این مقاله به طور مختصر این مراحل را معرفی خواهیم کرد.

انتخاب رشته تحصیلی مناسب

انتخاب دانشگاه معتبر ایتالیایی

آماده کردن درخواست

دریافت راهنمایی های لازم از دانشگاه مورد نظر

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش ویزای تحصیل در ایتالیا

گردش حساب سه ماهه اخیر دانشجو یا یکی از والدین وی باید پرینت گرفته شود. برای هر سال تحصیلی باید حدود ۷۵۰۰ یورو باید در حساب موجود باشد.

برای صدور ویزای دانشجویی باید ۶۰ یورو هزینه کنید.

بلیط رفت و برگشت خود با توجه به تاریخ امتحان باید رزرو کرده و کپی آن را به دانشگاه ارائه دهید.

کپی برگه رزرو هتل که معمولاً ده روز تا دو هفته است را باید به همراه داشته باشید.

برای مدت اقامت خود در ایتالیا باید بیمه مسافرتی داشته باشید.

از برگه پذیرش دانشگاه کپی تهیه کنید.

فرم درخواست ویزای تحصیلی را تکمیل کرده و به همراه عکس به دانشگاه ارائه دهید.

از پاسپورت خود با اعتباری حداقل یک ساله کپی تهیه کنید.

پر نمودن رزومه شخصی.

ارائه اصل و ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی

برگه انتخاب رشته باید پرینت گرفته شده باشد.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به دانشگاه ها، مقاطع مختلف تحصیلی و شهر محل تحصیل شما وابسته خواهد بود. به طور کلی میانگین شهریه های دانشگاه های مختلف در ایتالیا سالانه ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو است. شهریه دانشگاه های ایتالیا در مقایسه با دانشگاه های کشورهای اروپایی بسیار اندک است.

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا به طور میانگین ماهانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو می باشد. البته هزینه زندگی در ایتالیا به سبک زندگی دانشجویان بستگی خواهد داشت. به طور کلی ماهانه باید هزینه ای معادل ۱۵۰ تا ۵۰۰ یورو تنها برای محل اسکان در نظر گرفت و دیگر هزینه ها که شامل هزینه خورد و خوراک، ایاب و ذهاب می باشد ماهانه حدوداً ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو است.

امکان اقامت در ایتالیا پس از تحصیل

دانشجویان بین المللی می توانند ۶ ماه پس از اتمام تحصیلات خود در ایتالیا اقامت خود را تمدید کنند و یا می توانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایند. یکی از شرایط لازم جهت اخذ اقامت دائم ایتالیا ۵ سال زندگی در این کشور می باشد که در طول این ۵ سال باید دو سال در این کشور کار کرده باشید و مالیات پرداخت کنید. کارت اقامت دانشجویان از زمان ورود آن ها به ایتالیا حساب می شود.

مهمترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه بولونیا ( قدیمی ترین دانشگاه جهان با قدمتی بیشتر از ۹۰۰ سال)

دانشگاه پلی تکنیک میلان (بزرگترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا)

دانشگاه ساپینزا شهر رم (از مهمترین دانشگاه های اروپا در رشته های مهندسی , پزشکی , اقتصاد)

و دانشگاه فلورانس ( از بنام ترین دانشگاهها در رشته های معماری و طراحی صنعتی) را نام برد.

اعتبار بالای دانشگاه های ایتالیا، باعث شده که دوره های مشترک بسیاری با دانشگاه های معتبر دنیا برگزار کنند که تحصیل در این دوره ها به طور همزمان علاوه بر تجربه زندگی و تحصیل در دو کشور، موجب می شود که دانشجو از دو دانشگاه یا حتی بیشتر بتواند مدرک بگیرد.

همچنین با در نظر گرفتن افزایش متقاضیان بین المللی برای تحصیل در ایتالیا دانشگاه پلی تکنیک میلان از سال ۲۰۱۷ تصمیم به ارائه تمامی رشته ها به زبان انگلیسی نموده است. در حال حاضر ۳۴۰۰۰ دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در ایتالیا می باشند.

پیمایش به بالا
×

پذیرش تحصیلی، مشاوره مهاجرت ، مشاوره ویزای کار اروپا

×