تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه ۲۰۲۱-۲۰۲۰

تحصیل در فرانسه برای تمامی اتباع این کشور همچون دیگر کشورهای اروپایی رایگان می باشد. از این رو با توجه به استانداردهای آموزشی فرانسه در کلیه مقاطع میتواند به تحصیل رایگان در فرانسه فکر کنید.

کشور فرانسه با ۲۷۸ هزار دانشجوی خارجی مقام سوم جهانی در جذب دانشجوی بین المللی را در اختیار دارد. از سال ۲۰۱۹ تاکنون تعداد دانشجویان خارجی موفق به تحصیل در فرانسه ۷۵٪ رشد داشته.

برای مشاوره تحصیل در فرانسه  می توانید از طریق فرم مشاوره رایگان   درخواست خود را ارسال کنید. تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

چرا تحصیل در فرانسه

تحصیل در کلیه مقاطع در کشور فرانسه ممکن می باشد. با توجه به کیفیت سیستم آموزشی فرانسه و رتبه دانشگاه های معتبر و امکان تحصیل با هزینه بسیار پایین در دانشگاه های دولتی، فرانسه مقصد اصلی مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان از کشورهای کمتر توسعه یافته می باشد.

در واقع بزرگنمایی نیست اگر دانشگاه های فرانسه را یکی از قطب های رشته های همچون اقتصاد و بازرگانی، مدیریت، MBA، مد و فشن ، پزشکی ، دندانپزشکی و علوم مهندسی بدانیم. زیرا فرانسه استانداردهای سطح بالایی را در برنامه آموزشی خود از سطح مدارس تا دانشگاه ها اعمال می نماید.

مدارک دانشگاهی اعطا شده از سوی موسسات آموزشی عالی فرانسه مطابق استانداردهای LMD اروپایی، بر پایه نظام مشترک به سه گروه)  لیسانس، مستر، دکترا) تقسیم می شوند.

[irp posts=”4932″ name=”مشاوره تحصیل در فرانسه”]

کسب مدارک دانشگاهی فرانسه، در اکثر کشورهای جهان مورد قبول و معتبر است.

طی رتبه بندی اعلام شده در سایت  QS World University Rankings، دانشگاه‌های فرانسه، جایگاه بسیار خوبی میان دانشگاه‌های اروپایی بعد از  کشورهای انگلستان و سوئد دارند.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی فرانسه بسته به مقطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد. همانطور گفته شد تحصیل در  فرانسه رایگان می باشد و اعم هزینه های اعلام شده مربوط به هزینه های بیمه و مواردی از این دست می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ​​حدود ۱۹۰ الی ۲۳۰ یورو در سال است. هزینه تحصیل در رشته‌‌های مهندسی بیشتر و بطور متوسط حدود ۵۹۰ الی ۶۷۰ یورو برای هر سال تحصیلی است.

متوسط هزینه ​​تحصیل در دوره‌‌های مختلف کارشناسی ارشد ۲۷۰ یورو و برای دکترا حدود ۴۰۰ یورو در سال است. البته شهریه‌های بالاتری برای دوره‌های تخصصی کاملا قابل پیش بینی است.

هزینه‌ تحصیل در رشته‌‌های پزشکی که مورد توجه اکثر علاقمندان به تحصیل در فرانسه می باشد به طور متوسط ۵۰۰ الی ۷۰۰ یورو در سال است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی 

 شهریه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی تقریبا در یک سطح می باشد مگر در برخی رشته ها و دانشگاه های خاصی. برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی باید روی ۱۵۰۰ الی ۲۲۰۰۰  یورو در سال برنامه ریزی کنید.

تحصیل در رشته های مرتبط با کسب و کار صرف نظر از مقطع تحصیلی، هزینه‌ ای بین ۵۵۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو در سال از دانشجویان خود دریافت می کنند.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه های زندگی در فرانسه در مقایسه با هزینه زندگی در کانادا ۱۶.۲۳٪ بالاتر  است. البته قابل ذکر است که بسته به شهری که  دانشگاه مورد نظر شما برای تحصیل در فرانسه قرار دارد هزینه ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

معمولاً زندگی در پایتخت کشورها از جمله پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید به سایت numbeo مراجعه کنید.

هزینه استفاده از خوابگاهای ویژه دانشجویان با کلیه امکانات رفاهی با متوسط هزینه ۲۵۰ تا ۵۵۰ یورو در ماه امکان پذیر است. حدود ۱۳ درصد از دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند.

اجازه کار  حین تحصیل در فرانسه

طبق قانون دانشجویان بین المللی در هفته ۲۰ ساعت اجازه کار دارند  و به ازای هر ساعت مبلغ ۹ الی ۱۲ یورو به شما پرداخت می‌شود. البته در سال اول حضور در فرانسه بسته به سطح زبان، توانایی شما و آشنایی با محیط؛ تجربه یافتن کار حین تحصیل در شهرهای مختلف فرانسه می تواند متفاوت باشد.

تقویم آموزشی دانشگاه های فرانسه

سال تحصیلی در فرانسه بسته به دانشگاه و یا دوره آموزشی تفاوت دارد. بطور معمول شروع سال تحصیلی در ماه سپتامبر یا اکتبر ( شهریور یا  مهر) و در ماه مه یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد) پایان می پذیرد. 

[irp posts=”4915″ name=”دانشگاههای برتر فرانسه”]

تعطیلات رسمی سیستم آموزشی فرانسه

دو هفته به مناسبت پایان سال میلادی (کریسمس و سال نو)

در فاصله دو نیمسال، بعد از امتحانات و اعلام نتایج نیز یک تعطیلی کوتاه مدت در نظر گرفته شده است.

تعطیلات تابستانی بیش از دو ماه است و ماه های ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) را شامل می شود.

در دوره های آموزش عالی در فرانسه به ویژه در دانشگاه ها کلاس ها به دو شکل تشکیل می شوند: 

کلاس های پرجمعیت   

این کلاس ها در آمفی تئاترهایی با گنجایش ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تشکیل می شوند که در آن ها استاد، درس را در قالب سخنرانی ارائه می کند و دانشجویان یادداشت برمی دارند. مجموعه سخنرانی های این جلسات، اغلب در پایان ترم، به صورت بروشورهای تنظیم شده توسط استادان، به منظور آمادگی دانشجویان برای گذراندن امتحانات، در اختیار آنان قرار می گیرد.

کلاس های دروس عملی و دروس نظری تحت نظارت  

دروس عملی و نظری تحت نظارت با تعدادی محدود دانشجو تشکیل می شود. این کلاس ها مکمل دروسی هستند که به صورت تئوری در کلاس های پرجمعیت تدریس می شوند و در حقیقت به کار گیری آموزه های این کلاس ها به صورت عملی یا به شکلی موشکافانه تر است.  بر خلاف کلاس های پرجمعیت، شرکت در این کلاس ها، اجباری است.

این دروس در دوره های آموزشی حرفه ای در دانشگاه (مقاطع لیسانس، مسترهای حرفه ای)، دوره های کارورزی، دوره های کاری در شرکت های بزرگ و همچنین در کلاس های عملی و نظری تحت نظارت ارائه می شوند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه

  • تمامی مدارک تحصیلی
  • CV یا شرح حال کامل داوطلب به همراه عکس
  • انگیزه نامه
  • مدارک سوابق کاری قید شده در CV
  • مدرک زبان فرانسه  TCF, DELF, DALF (در صورت وجود) و یا گواهی ثبت نام در دوره زبان فرانسه
  • توصیه نامه از دو استاد در رشته مربوطه (به زبان انگلیسی یا فرانسه)
  • برای مقطع دکترا پروژه تحقیقی یا پروپوزال در فرم استاندارد

تمامی مدارک باید به زبان فرانسه باشد. معمولا دانشگاههای فرانسه در ژوئن اعلام نتایج می کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه:

  • گذرنامه
  • ۵ قطعه عکس متقاضی
  • کپی تایید شده ترجمه شناسنامه و کپی آن
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه فرانسه
  • فرم تکمیل شده و امضا شده ویزای بلند مدت
  • CV متقاضی به تحصیل در فرانسه
  • کپی گواهی ثبت نام در یک دانشگاه یا موسسه عالی فرانسوی همراه با مهر تایید
  • مستندات مالی دال بر استطاعت مالی دانشجو یا خود دانشجو در حین تحصیل در فرانسه
  • حساب بانک به نام دانشجو با اعتبار معادل ۶۰۰۰ یورو در بانک های فرانسه

مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاه در فرانسه:

پس از ورود به این کشور به عنوان دانشجو اولین قدم ثبت نام در دانشگاه می باشد. پروسه ثبت نام یک روز به طول می انجامد و دانشجو یک هفته قبل از شروع کلاس ها فرصت ثبت نام دارد.

مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاهی:

  • اصل پذیرش دانشگاه
  • پاسپورت و ویزای تحصیلی
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • اصل ترجمه ی تایید شده مدارک و اصل مدارک تحصیلی از پایه تحصیلات متوسطه تا مقطع مورد نظر
  • CV و انگیزه نامه دانشجو
  • عکس تمام رخ بدون روتوش
  • اصل مدرک زبان فرانسه TCF ،DELF ،DALF ،TEF (در صورت وجود)
  • آدرس الکترونیکی دانشجو  و آدرس خوابگاه یا منزل دانشجویی در فرانسه
  • هزینه بیمه دانشجویی و ثبت نام دانشگاه (حدوداً ۳۰۰ یورو)

 

پیمایش به بالا
×

پذیرش تحصیلی، مشاوره مهاجرت ، مشاوره ویزای کار اروپا

×